Micke, Anders and Kalle goes Thai

2006-04-25

Grundstotning och VIP-bio

Semestern borjar lida mot sitt slut, det har varit tva och en halv vecka nar det har gatt 4 par flipp-flopps och det kommer antagligen behovas ett par till innan jag star pa svensk mark. Jag har traffat jatte mycket trevliga manniskor, rest pa de konstigaste vagarna med de konstigaste bussarna. Bott i hotellrum av varierande kvalite men framforallt haft forbannat roligt och det ar med blanade kannslor som det bar av hemmat, kokt potatis ar nagot som jag aldrig ater hemma men saknar nagot fruktansvart harsa detska jag laga nar jag kommer hem.En sammanfattning av resans hojdpunkter dyker upp senare...
Nu har vi tagit oss tillbaka till Bangkok. Det blev bara en kort visit pa Phi-Phi pa tva natter men vi han med att bade spana in stranden och svanga pa de lurviga.

Vi bodde i en bungalow pa long beach vilket ar den kortaste langa stranden jag nagonsin varit pa. Man var tvungen att aka taxibat for att ta sig till och fran piren som var 'the place to be' pa kvallarna. Nar jag skulle ta mig hem igar sa hade jag en liten dispyt med den lokale batforaren. Nar vi val hade kommit overns om ett pris for att aka hem och borjat dra ut baten sa kommer det tre andra som skulle till samma stalle. Efter misslyckat prutningsforsok fran deras sida sa hoppar de av och efter att jag ater lyckats pruta ner priset till det pris som vi sa fran borjan sa var det nya tag med att forsoka komma ivag. Men efter nagon minuts fard sa tar det plottsligt stopp, baten har gatt pa grund. Batmannen skyllde pa tidvattnet men jag ar helt overtygad om att han korde pa grund bara for att javlas. Hur som, det var bara att valja mellan att vada in till land eller sitta kvar i baten och vanta pa mer vatten. Det blev att vada in och forvanasvart snabbt traffade jag pa de andra. Efter lite vantande i goda vanners lag lyckades vi fa tag pa en bat att aka hem med och denna gangen gick det betydligt battre. Det pastaendet som en lokal thailandare hade kommit med kvallen innan om att taxibatsforarna ligger och sover i batarna sa det bara ar att ga efter stranden och ropa vart man ska visade sig dock inte samma lika bra denna kvall.

Vi var hemma vid halv femtiden sa det blev till att krypa till kojs ganska direkt.Strax innanatta ringde klockan for att det da var dags att hoppa upp och gora sig iordning for resan till Bangkok. Har kommer dagens forsta problem, Anders hade fatt for sig att det var battre att ga till 7-eleven och kopa whiskey och cola for att efterfesta pa stranden istallet for att aka hem och han hade inte dykt upp nar klockan ringde. Jag var och pratade med receptionen for att forsoka fa tag pa ett nummer sa man kunde ringa och kolla om det gick att boka om flygbiljetterna till senare pa dagen men nar jag kom tillbaka till bungalowen for att hamta telefonen sa var hans flipp-flopps dar vilket var ett bra tecken. Daremot hade han kilat ivag for att ata frukost istallet for att packa vilket kanske inte var helt genomtankt. Vi han dock natt och jamt med taxibaten till piren dar det var dags att byta papperslappar mot klisterlappar att satta pa t-shirten(ett biljettsystem som jag tror ar pa stark frammach) och vidare med bat och minibuss till flygplatsen i Phuket. Efter lite vantande sa var det dags att ga pa planet till Bangkok och till allas stora gladje sa holl planet lite hogra kvalite an de bussar som vi akt med har nere tidigare.

Dagen har med andra ord varit lite sma seg blandning av vantande och trotthet men efter att ha fatt sova pa planet sa borjade man sa sakta bli manniska igen. Planen for morgondagen ar att shoppa sa vi har tagit in pa ett hotell precis vid MBK. Damen som jobbar i receptionen var galet irriterad nar vi checkade in, vi ville garna se rummet innan och de gjorde man inte har men vi fick se lite foton iaf. Droppen som fick bagaren att rinna over var dock nar jag fragade vilket typ av toalett det var, om det var en WC... Den fragan fick aldrig nagot riktigt bra svar men vi changsade och checkade in. Nar vi hade varit uppe pa rummet och lamnat grejorna och var pa vag ut hade hennes hummor dock aterhamat sig och hon skrattade som bara den, riktigt vad hon skrattade at forstod jag aldrig men jag misstanker att det var at oss.

Efter lite mat sa delade vi upp oss, Micke gick och shoppade lite medans jag och Anders gick pa bio. Det fick bli filmen 16 blocks som faktiskt var riktigt bra. Vad som daremot var pricken over i:t var att vi gick pa en VIP-bio. Det hela kostade ca 100 svenska kronor for oss tva och for det fick vi biobiljetter, valkomstdrink i VIP-loungen, popcorn och en varsin flaska vatten. Som hittat! Nar vi kommer in i bio-salongen sa ar det jattefotoljer till saten, nar man lutar sig bakat sa foljer ryggstodet med sa man far en sjyst halvliggande stallning. Det lag ocksa en filt och vantade vid stolen som man kunde krypa ner under for att den riktiga filmkannslan skulle infinna sig. Bion i Varberg ligger i la minst sagt. Ska man klaga pa nagot sa skulle det val vara att ljudet var nagot hogt. Efter lite thailands reklam och nationalsangen med tillhorande fotokollage over kung bumbiboll sa satte filmen igang men jag ska latabli att avsloja handlingen, mest for att det blir jobbigt att skriva sa mycket :)

Nej nu borjar det snart bli dag att krypa till kojs for att ladda batterierna infor en dag av shopping imorgon sen bar det av hem mot sverige pa torsdag.

1 Comments:

  • "Nätt och jämt". Det var väl det värsta jag har hört. Min packning tog bara några minuter att göra och vi hade ju minst en kvarts marginal till båten på piren. Lite mera tillit till min pålitlighet tack!

    By Blogger AI, at 18:07  

Skicka en kommentar

<< Home